عبير الجنة
[b]عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يريجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا [b]او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة منتدى عبير الجنة سنتشرف بتسجيلك وان شاء الله ستجد ما يسرك
أم/سيف الاسلام
lol! lol!
[منتدى عبير الجنة يرحب بكم __منتدى عبير الجنة يرحب بكم .

هل رأيت الجنة ؟؟الجنه فيها كل شىء مالاعين رأت ولاأذن سمعت ولاخطر على قلب بشر

الرئيسيةالبوابةالتسجيلدخولسجل الزوارالمواضيع المهمة

شاطر | 

المذاكرة وتنظيم الوقت

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
أم /سيف الاسلام
المدير العام
المدير العام

النوع : انثى
عدد المساهمات عدد المساهمات : 849

بطاقة الشخصية
مساهمتى:

مُساهمةموضوع: المذاكرة وتنظيم الوقت   الأربعاء ديسمبر 09 2009, 17:58

المذاكرة وتنظيم الوقت .

تنظيم الوقت هو اتباع جدول معين لتنظيم المذاكرة في نطاق المشاغل العائلية والحياتية.
توجيهات:
راقب وقتك.
لاحظ كيف تقضي وقتك.
كُن حريصاً على استثمار وقتك.

معرفة كيفية قضاء وقتك سيساعدك على تخطيط واستكمال واجباتك المدرسية.
اكتب أعمالك في جدول , ورتبها حسب الأهمية. قسم أعمالك الى ما ستؤديه فورا وما ستعمله في وقت لاحق.
احصل على جدول أعمال أو مذكرة يومية( أسبوعية ). اكتب مواعيدك وحصصك واجتماعاتك حسب جدول زمني. كُن دائماً على معرفة بأعمالك
اليومية , ولاتنم يوماً دون أن تعرف واجباتك لليوم التالي.
احصل على جدول أعمال للمدى البعيد. استخدم جدولاً شهرياً لتُخطط للمستقبل. التخطيط على المستوى البعيد يُساعدك في الاستفادة من وقت
فراغك.

تخطيط جدول مثمر للمذاكرة.
خُذ قسطاً كافيا من الراحة, و الغذاءً الصحي , ولاتنسَ وقتاً للمرح ايضاً.
رتب الواجبات حسب الأولويات.
استعد للنقاش والأسئلة الفصلية قبل الحصة.
رتب وقتاً لمراجعة محاضراتك بشكل فوري بعد الحصة.
ملاحظة: النسيان يكون أكثر بعد مرور ال24 ساعة الأولى.
رتب فترات للمذاكرة مدتها خمسون دقيقة.
ذآكر في مكان خالٍ من الإزعاج.
خطط لاستخدام وقت فراغك.
حاول أن تجعل أوقات دراستك خلال ساعات النهار ما أمكن .
راجع جدول أعمالك أسبوعياً واحرص على أن تكون عبداً له.
إن الرضى الذي ستحظى به نتيجة إتمام عملك , سيشعرك بنتيجة إنجازك.

lol! :cheers:

~~~~~~~~~~~~التوقيع~~~~~~~~~~~
التوقيع:أم/سيف الإسلام

مخزن اكبر موقع عربي للتحميل الملفات و الصور
http://abeer.maghrebarabe.net
عصفورة الجنة
مشرفة قسم *_*_الالعاب والترفيهة*_*_

عدد المساهمات عدد المساهمات : 211

مُساهمةموضوع: رد: المذاكرة وتنظيم الوقت   الأربعاء ديسمبر 09 2009, 19:38

جزاكي الله كل خير

http://www.shbab1.com/2minutes.htm

هل تريد ان تمحو كل ذنوبك تعالي وادخل هنا
أم /سيف الاسلام
المدير العام
المدير العام

بطاقة الشخصية
مساهمتى:

مُساهمةموضوع: رد: المذاكرة وتنظيم الوقت   الأربعاء ديسمبر 09 2009, 22:26

اللهم وفق جميع ابنائنا فى الامتحانات

مرورك اسعدنىعصفورة الجنة

فاطمة الزهراء
عضو جديد
عضو جديد

عدد المساهمات عدد المساهمات : 14

مُساهمةموضوع: رد: المذاكرة وتنظيم الوقت   الأحد ديسمبر 20 2009, 03:14

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
جزاك الله كل خير خالتو على موضوعك القيم وعلى التوقيت الرائع

تنظيم الوقت حاجه مهمه جداااااااا مش بس عشان المذاكره وانما عشان الواحد ينظم حياته كلها
بس خلينا نتكلم في موضوع المذاكره تحديدا
يعني هتكلم من واقع تجربتي شخصيا عشان محدش يقول الموضوع صعب او دي بتتكلم وخلاص ومش عارفه حاجه

اول حاجه هتعملها عشان تنظم وقتك انك تقعد مع نفسك كده ومعاك ورقه وقلم
هتكتب اول حاجه اهداف الاسبوع
يعني مثلا انا خلال الاسبوع ده عايز اخلص الجزء الفلاني من ماده كذا او العلاني من ماده كذا
وتبدا تقسم اهدافك من الاسبوع ده على ايام الاسبوع
يعني مثلا يوم السبت وليكن الفصل الاول من مادة الفيزياء وحل تمارين رياذيات من صفحة كذا ل كذا
ويوم الاحد نفس الوضع وهكذا لحد اخر الاسبوع بحيث اني اكون فصلت جدول المذاكره الى حد ما

بس اهم حاجه تخلي بالك
ان احنا كده نظمنا جزء المذاكره بس يعني يدوب حطينا خطوط عامه لاداره الوقت
هنيجي بقى نعمل جدول تفصيلي ممل لكل يوم
بس الجدول التفصيلي ده هيتعمل يوم بيومه يعني انهارده باليل انا بعمل جدول المحاسبه بتاع انهارده وبعد كده بعمل جدول التفصيلي لبكره
طيب الجدول التفصيلي ده شكله بيبقى ازاي
خلينا نبدا بالنوم لازم تحدد عدد ساعات نومك في اليوم ويفضل بنسبه مليون فالميه انه يكون متواصل مش متقطع وميكنش اقل من 4 او 5 ساعات وميزيدش عن 6 او 7 ساعات وكل واحد ادرى بنفسه وقدراته(بس لازم تعرف بردو ان قدراتك ملهاش حد ولو عايز تعمل حاجه بجد هتعملها)
يبقى احنا كده او حاجه عملناها النوم مثلا الساعه 12منتصف اليل والاستيقاظ وليكن 6 صباحا
بعد كده تبدا بقى تزبط يومك انا من السعه كذا لكذا هقول الاذكار ومن كذا لكذا الورد القراني ومن كذا لكذا دروس اوايا كان يعني ومن كذا لكذا هذاكر الجزء الفلاني ونفضل كده لحد اخر اليوم اللي هو الساعه 11 مثلا ونختم اليوم بركعتين قيام ليل وشفع والوتر
وبعد كده تقعد مع نفسك تحاسب نفسك انجزت ايه من اللي انت كنت مخططه لليوم اللي قبله وتحط خطه بكره
كان في حاجه كده كنت بحب اعملها بحيث انها تخرجني من جو زنقة المذاكره وقرفها طبعا
كنت كل يوم قبل ما انام بسمع حاجه ايجابيه قبل ما انام وعادة كانت بتبقى قصص للصحابه والغزوات وغالبا كنت بنام عليها ومش بكملها للاخر هههههههههههه بس عارفين الفكره في ايه؟؟
ان اخر حاجه انت بتنام عليها عقلك الباطن بيفضل شغال عليها طول ما انت نايم وانت بتتبرمج عليها والحركه دي بجد وعن تجربه بترسخ في الواحد حاجات كتيييييييييير والدروس والخواطر والتضحيات وكل الحاجات اللي بتطلع بها من الدروس دي بتبقى حاجات راسخه بالنسبه لك مفيهاش نقاش ولا مجاهده نفس جامده زي اي حاجه تانيه وفي نفس الوقت بتنام وانت معنوياتك مرتفعه انك انجزت في يومك وهتكافئ نفسك على الانجاز ده ويكفي قوي انك تنام على قصه صحابي وتحبه قوي وتنام على امل غدا نلقى الاحبه

ونصيحه اخيره بلاش تقفل نفسك على المذاكره وبس اشترك في اي عمل خيري وما اكثر الجمعيات الخيريه دلوقتي وخلي لك زياره اسبوعيه لدرا ايتام او مسنين واخرج وهرج والعب
واوعى تفتكر لحظه ان ده هياثر على مذاكرتك بل بالعكس هيفتح نفسك على المذاكره جداااااااا وهيفكرك دايما انك عندك هدف في حياتك وان في ناس معتمده عليك وانك خليفه الله في الارض

الكلام ده كلام سريع كده ويمكن ملخبط ومش مترتب بس حاولت اوصل قصدي على قد ما اقدر
اه على فكره اكيد هيجي عليك وقت وتبقى محبط او مضايق بس في اللحظه دي الجا لربنا وراجع اهدافك وجدد نواياك هتلاقي كل حاجه بتهون عليك

هقولكم حاجه كده هتفرق معاكم كتيييييير زي ما فرقت معايا
من فتره وانا بقلب في الدفاتر القديمه بتاعتي لقيت كشكول قديم كده
قلت ايه ده انت لسه عايش دي كانت ايام......... الحمدلله ان الواحد عدا منها
الكشكول ده كان بتاع الثانوية العامه
المهم قعدت اقلب فيه وفي الاهداف والجداول والتواريخ والنوايا والشعارات والانجازات والانتكاسات
بجد كان احساس جميل جدااااااااا انك تحس انك انجزت وانك كنت حد بيحاول يبقى كويس وانك وصلت لهدفك في الاخر ده احساس تاني خالص وقد ايه ربنا كريم انه وفقك ويسر لك كل ده
يعني هكذا كنت ودلوقتي بقيت العكس تماما

اسئل الله لي ولكم التوفيق والسداد وبركة الوقت
أختكم
فاطمة الزهراء
عضو جديد
عضو جديد

عدد المساهمات عدد المساهمات : 14

مُساهمةموضوع: رد: المذاكرة وتنظيم الوقت   الأحد ديسمبر 20 2009, 03:21

صحيح نسيت اقول حاجه
خلي يوم في الاسبوع تفاريح
انسى فيه انك طالب اساسا
واللي يقولك فيه افتح كتاب ولا كانك سامع حاجه
بس بشرط انك تكون منظم نفسك طول الاسبوع يعني مبقاش انا مستهبله طول الاسبوع ومش بعمل حاجه وعايزه يوم تفاريح لان الاسبوع كله كان تفاريح اساسا

يعني عن نفسي كنت باخد اليوم ده يوم نظافه عالمي للاودتي
لان على اخر الاسبوع كنت تلاقي الكتب كلها فوق المكتب
وابقى قابلني لو لقيت كتاب واحد في المكتب
وكتب تحت السرير
وملزمه في الديب فريزر ههههههههه وهكذا
فطبعا كن لابد من اعاده اعمار للمكان عشان جدول الاسبوع الجديد
ولازم طبعا اخرج ونتفسح عشان نخلي الشعب يهيص
بس بردو نقول تاني الشعب مش هيهيص الا لو كان عمل اللي عليه

أختكم
أم /سيف الاسلام
المدير العام
المدير العام

بطاقة الشخصية
مساهمتى:

مُساهمةموضوع: رد: المذاكرة وتنظيم الوقت   الأحد ديسمبر 20 2009, 12:23

فاطمة الزهراء كتب:
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
جزاك الله كل خير خالتو على موضوعك القيم وعلى التوقيت الرائع

تنظيم الوقت حاجه مهمه جداااااااا مش بس عشان المذاكره وانما عشان الواحد ينظم حياته كلها
بس خلينا نتكلم في موضوع المذاكره تحديدا
يعني هتكلم من واقع تجربتي شخصيا عشان محدش يقول الموضوع صعب او دي بتتكلم وخلاص ومش عارفه حاجه

اول حاجه هتعملها عشان تنظم وقتك انك تقعد مع نفسك كده ومعاك ورقه وقلم
هتكتب اول حاجه اهداف الاسبوع
يعني مثلا انا خلال الاسبوع ده عايز اخلص الجزء الفلاني من ماده كذا او العلاني من ماده كذا
وتبدا تقسم اهدافك من الاسبوع ده على ايام الاسبوع
يعني مثلا يوم السبت وليكن الفصل الاول من مادة الفيزياء وحل تمارين رياذيات من صفحة كذا ل كذا
ويوم الاحد نفس الوضع وهكذا لحد اخر الاسبوع بحيث اني اكون فصلت جدول المذاكره الى حد ما

بس اهم حاجه تخلي بالك
ان احنا كده نظمنا جزء المذاكره بس يعني يدوب حطينا خطوط عامه لاداره الوقت
هنيجي بقى نعمل جدول تفصيلي ممل لكل يوم
بس الجدول التفصيلي ده هيتعمل يوم بيومه يعني انهارده باليل انا بعمل جدول المحاسبه بتاع انهارده وبعد كده بعمل جدول التفصيلي لبكره
طيب الجدول التفصيلي ده شكله بيبقى ازاي
خلينا نبدا بالنوم لازم تحدد عدد ساعات نومك في اليوم ويفضل بنسبه مليون فالميه انه يكون متواصل مش متقطع وميكنش اقل من 4 او 5 ساعات وميزيدش عن 6 او 7 ساعات وكل واحد ادرى بنفسه وقدراته(بس لازم تعرف بردو ان قدراتك ملهاش حد ولو عايز تعمل حاجه بجد هتعملها)
يبقى احنا كده او حاجه عملناها النوم مثلا الساعه 12منتصف اليل والاستيقاظ وليكن 6 صباحا
بعد كده تبدا بقى تزبط يومك انا من السعه كذا لكذا هقول الاذكار ومن كذا لكذا الورد القراني ومن كذا لكذا دروس اوايا كان يعني ومن كذا لكذا هذاكر الجزء الفلاني ونفضل كده لحد اخر اليوم اللي هو الساعه 11 مثلا ونختم اليوم بركعتين قيام ليل وشفع والوتر
وبعد كده تقعد مع نفسك تحاسب نفسك انجزت ايه من اللي انت كنت مخططه لليوم اللي قبله وتحط خطه بكره
كان في حاجه كده كنت بحب اعملها بحيث انها تخرجني من جو زنقة المذاكره وقرفها طبعا
كنت كل يوم قبل ما انام بسمع حاجه ايجابيه قبل ما انام وعادة كانت بتبقى قصص للصحابه والغزوات وغالبا كنت بنام عليها ومش بكملها للاخر هههههههههههه بس عارفين الفكره في ايه؟؟
ان اخر حاجه انت بتنام عليها عقلك الباطن بيفضل شغال عليها طول ما انت نايم وانت بتتبرمج عليها والحركه دي بجد وعن تجربه بترسخ في الواحد حاجات كتيييييييييير والدروس والخواطر والتضحيات وكل الحاجات اللي بتطلع بها من الدروس دي بتبقى حاجات راسخه بالنسبه لك مفيهاش نقاش ولا مجاهده نفس جامده زي اي حاجه تانيه وفي نفس الوقت بتنام وانت معنوياتك مرتفعه انك انجزت في يومك وهتكافئ نفسك على الانجاز ده ويكفي قوي انك تنام على قصه صحابي وتحبه قوي وتنام على امل غدا نلقى الاحبه

ونصيحه اخيره بلاش تقفل نفسك على المذاكره وبس اشترك في اي عمل خيري وما اكثر الجمعيات الخيريه دلوقتي وخلي لك زياره اسبوعيه لدرا ايتام او مسنين واخرج وهرج والعب
واوعى تفتكر لحظه ان ده هياثر على مذاكرتك بل بالعكس هيفتح نفسك على المذاكره جداااااااا وهيفكرك دايما انك عندك هدف في حياتك وان في ناس معتمده عليك وانك خليفه الله في الارض

الكلام ده كلام سريع كده ويمكن ملخبط ومش مترتب بس حاولت اوصل قصدي على قد ما اقدر
اه على فكره اكيد هيجي عليك وقت وتبقى محبط او مضايق بس في اللحظه دي الجا لربنا وراجع اهدافك وجدد نواياك هتلاقي كل حاجه بتهون عليك

هقولكم حاجه كده هتفرق معاكم كتيييييير زي ما فرقت معايا
من فتره وانا بقلب في الدفاتر القديمه بتاعتي لقيت كشكول قديم كده
قلت ايه ده انت لسه عايش دي كانت ايام......... الحمدلله ان الواحد عدا منها
الكشكول ده كان بتاع الثانوية العامه
المهم قعدت اقلب فيه وفي الاهداف والجداول والتواريخ والنوايا والشعارات والانجازات والانتكاسات
بجد كان احساس جميل جدااااااااا انك تحس انك انجزت وانك كنت حد بيحاول يبقى كويس وانك وصلت لهدفك في الاخر ده احساس تاني خالص وقد ايه ربنا كريم انه وفقك ويسر لك كل ده
يعني هكذا كنت ودلوقتي بقيت العكس تماما

اسئل الله لي ولكم التوفيق والسداد وبركة الوقت
أختكم
ماشاء الله بارك الله فيكى
دكتورة فاطمة على نصاءحك الغالية
مرورك نور الموضوع
ويارب كل اولادنا يكون عليهم عام نجاح اللهم امين
lol!

ابو صهيب
عضو نشيط
عضو نشيط

النوع : ذكر
عدد المساهمات عدد المساهمات : 65

مُساهمةموضوع: رد: المذاكرة وتنظيم الوقت   الثلاثاء يناير 19 2010, 23:21

تنظيم الوقت موضوع مهم ورائع واثناء قراءتي للموضوع قررت ان اذكر لكم قصة تدعونا للاهتمام بتنظيم الوقت
يحكى أن حطاباً كان يجتهد في قطع شجرة في الغابة ولكن فأسه لم يكن حاداً إذ أنه لم يشحذه من قبل، مر عليه شخص ما فرأها على تلك الحالة، وقال له: لماذا لا تشحذ فأسك؟ قال الحطاب وهو منهمك في عمله: ألا ترى أنني مشغول في عملي؟!

من يقول بأنه مشغول ولا وقت لديه لتنظيم وقته فهذا شأنه كشأن الحطاب في القصة! إن شحذ الفأس سيساعده على قطع الشجرة بسرعة وسيساعده أيضاً على بذل مجهود أقل في قطع الشجرة وكذلك سيتيح له الانتقال لشجرة أخرى، وكذلك تنظيم الوقت، يساعدك على إتمام أعملك ودراستك بشكل أسرع وبمجهود أقل وسيتيح لك اغتنام فرص لم تكن تخطر على بالك لأنك مشغول بعملك.

المذاكرة وتنظيم الوقت
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1